Interviews

Leerlingen die starten met een vakopleiding hebben behoefte aan o.a. goed gereedschap. Technische groothandel A.J. Steenkist-Rooijmans B.V. (hierna: Steenkist) in Eindhoven zorgt ervoor dat zij een goede start kunnen maken bij hun nieuwe opleiding.

‘Leerlingen zijn onze potentiële klanten voor de toekomst’

Het bedrijf verzorgt gereedschappen sets voor leerlingen van onder andere Fontys Hogeschool, Summa College en diverse andere ROC’s en vakgerichte opleidingen.

A.J. Steenkist-Rooijmans B.V.

Steenkist richt zich van oudsher op de verkoop van hand- en elektrische gereedschappen, meet- en regelapparatuur, verbruiks- en bevestigingsmaterialen, persoonlijke beschermingsmiddelen, werkplaatsinrichting en klimmaterialen. ‘Onze klantenkring is breed: van bedrijven in de installatie- en metaalbranche, bouw en industrie, tot scholen en technische diensten’, vertelt Roy Broods van Steenkist.

Belangrijke doelgroep

Hij geeft aan dat jongeren en scholen een belangrijke doelgroep zijn voor het bedrijf. ‘De leerlingen van technische opleidingen zijn onze potentiële klanten voor de toekomst. Daarom willen wij hen graag al vroegtijdig kennis laten maken met ons bedrijf. We staan bijvoorbeeld ook regelmatig op Open Dagen bij scholen om leerlingen alvast op een leuke manier kennis te laten maken met onze gereedschappen. Verder verzorgen wij ook lessen op locatie bij scholen en bedrijven om leerlingen en werknemers kennis te laten maken met nieuwe machines en nieuwe werkwijzen.’

Compleet ontzorgen

Het bedrijf kan scholen compleet ontzorgen als het gaat om de persoonlijke uitrusting van leerlingen. Broods: ‘Meestal gaan we van tevoren om tafel met de school om door te nemen wat de leerlingen allemaal nodig hebben. Indien nodig kunnen we van tevoren ook pas-sessies houden op scholen. Vervolgens stellen wij per leerling een set samen met gereedschap, persoonlijke beschermings-middelen, schoenen en werkkleding. Deze sets kunnen we naar de leerlingen toesturen, maar ook op locatie laten bezorgen.’

Professionele samenwerking

Hij geeft aan dat Steenkist daarbij streeft naar een professionele en langdurige samenwerking. ‘Wij kunnen dan bijvoorbeeld een webportal inrichten voor leraren en leerlingen, met de mogelijkheid om online producten te bestellen en betalen. Op die manier ontzorgen wij zowel de docent als de leerling.’ Verder verzorgt Steenkist ook de inrichting van techniek- en praktijklokalen voor opleidingen. ‘Daarbij kun je denken aan werktafels, diverse elektrische apparaten en draaibanken. De scholen hoeven alleen maar aan te geven wat zij nodig hebben en wij zorgen er vervolgens voor dat de gereedschappen besteld en geïnstalleerd gaan worden. Na levering nemen wij ook het onderhoud en keuringen voor onze rekening.’

Stageplaatsen

Naast het leveren van materialen biedt Steenkist ook zelf regelmatig stageplaatsen aan bij scholen. Broods: ‘Wij zijn al geruime tijd een erkend leerbedrijf en hebben regelmatig stageplaatsen voor studenten op het gebied van marketing & sales en logistiek. Ook op die manier blijven wij continu werken aan de uitbreiding van ons netwerk.’

Auteur: Gerben van den Broek
Bron:  Regioinbedrijf


Verbruiksgoederen en gereedschap en automatisch aangevuld

A.J. Steenkist-Rooijmans B.V., onderdeel van de Reca Group, is een technische groothandel met als motto: bevestigt wat u verwacht. “Wij ontzorgen volledig”, zegt commercieel directeur Roy Broods, “van behoefte tot factuur.”

Verbruiksgoederen en gereedschap en automatisch aangevuld

A.J. Steenkist-Rooijmans B.V. is een dienstverlenend bedrijf op het gebied van hand- en elektrische gereedschappen, meet- en regelapparatuur, verbruiks- en bevestigingsmaterialen, persoonlijke beschermingsmiddelen, werkplaatsinrichting en klimmaterialen.

Middelen Automatisch aangevuld

Ontzorgen is een containerbegrip geworden. Maar daadwerkelijk waarmaken wat wordt gezegd, is meestal een lastiger verhaal. Maar niet bij Steenkist, zegt Roy. “Onze klanten hebben geen omkijken naar middelen die ze nodig hebben om hun werk te doen. Die worden volledig automatisch aangevuld. Een tekort aan spijkers, schroeven of ander gebruiksmateriaal: het komt niet meer voor. En dat dankzij de digitale mogelijkheden die internet ons biedt Onze klanten hoeven alleen maar te doen waar ze goed in zijn. Dat leidt ertoe dat ze kunnen groeien. Goed voor de klant, goed voor ons: wij groeien mee.” 

Op drie manieren worden klanten ontzorgd: iSTORAGE, KANBAN-systeem en het SeCo serviceconcept.

Reca iSTORAGE: Uw elektronische magazijnbeheerder

Bij het iSTORAGE-systeem liggen de gebruiksgoederen in afgesloten kasten. “Als iemand goederen komt halen”, zegt Roy, “wordt dat automatisch geregistreerd. Naam, tijdstip, wat er is meegenomen. De kast registreert zelf wat er moet worden besteld. En die bestelling wordt automatisch aan ons doorgegeven. De klant heeft er geen omkijken naar. Faalkosten, zoals vergeten te bestellen, bestaan niet meer. De verbruiksgoederen zijn altijd beschikbaar. Het bedrijf kan zich daardoor volledig bezig houden met zijn corebusiness. Bestellingen zijn  niet aan werktijden gebonden, dat gaat 24/7.”   

Reca KANBAN: Klaar voor serieproductie

Reca KANBAN lijkt op RECA iSTORAGE. “Reca iSTORAGE is een gesloten systeem, dat je kunt vergelijken met een snoepautomaat. Je moet dus invoeren wat je wilt hebben. Bij Reca KANBAN is dat niet het geval, dat registreert ook niet op gebruiker. Het betreft dan ook goederen, zoals bouten, schroeven, moeren, die heel veel worden gebruikt. Dit systeem is dus ideaal voor productiebouw met een hoge snelheid, repeterend werk.” Als een bak met schroefjes leeg is, komt er automatisch een volgende bak beschikbaar. De lege bak wordt op een speciale pallet gezet. “Op die pallet zit een sensor. Die registreert welke bak uit het systeem is gehaald. En bij Steenkist wordt automatisch gemeld wat er moet worden bijgevuld.”

SeCo serviceconcept: van zzp’er tot mkb’er

Reca KANBAN en Reca iSTORAGE zijn uitermate geschikt voor grote bedrijven. Voor middelgrote installatiebedrijven, productiebedrijven en aannemers tot en met zzp’ers is het automatisch bestellen een stap te ver. Daarom heeft Steenkist het SeCo serviceconcept ontwikkeld. “Bij het SeCo serviceconcept genieten klanten van alle goederen die wij ter beschikking hebben. Dat zijn er duizenden. Elke week bezoekt een van onze medewerkers de stellingen bij deze klanten om de gereedschappen en het gebruiksmateriaal aan te vullen. Dus ook hiervoor geldt: de klant heeft er geen omkijken naar.”

Keuring gereedschappen NEN-3140

Volgens de wet moeten alle machines en gereedschappen met een stekker elk jaar worden gekeurd (NEN-3140). Verzuimen kan leiden tot ellende. Steenkist voorkomt dat. “Wij stellen onze klanten ruimschoots van te voren op de hoogte dat er moet worden gekeurd. Wij hebben dus de lead, die zorg nemen wij op ons. Het keuren gebeurt uiteraard met gecertificeerde keurmeesters.”

 

Bron: Kees Klijn
Mede mogelijk gemaakt door Regioinbedrijf